en

VVTAT: kas antras vartojimo ginčas išsprendžiamas taikiai

VVTAT: kas antras vartojimo ginčas išsprendžiamas taikiai

Maždaug pusė Valstybinėje vartotojų teisių apsaugos tarnyboje (toliau – Tarnyba) išnagrinėjamų vartotojų ir verslininkų ginčų išsprendžiama taikiai, t. y. radus abi ginčo šalis tenkinantį sprendimą – tokius rezultatus parodė 2019 metų pirmojo pusmečio vartotojų prašymų ir pasiteiravimų analizė.

 

Daugiau nei 2 000 vartotojų ir verslininkų ginčų per pirmąjį metų pusmetį išnagrinėjusi Tarnyba stebi teigiamas tendencijas: apie pusė vartojimo ginčų Tarnyboje išsprendžiama taikiai, o kai ginčo šalių sutaikyti nepavyksta ir sprendimas priimamas vartotojo naudai, didžioji dauguma Tarnybos sprendimų yra įvykdomi (2019 metų pirmąjį pusmetį įvykdyti 97 proc. Tarnybos komisijos nutarimų patenkinti arba iš dalies patenkinti vartotojų reikalavimus.). Analizuojamu laikotarpiu vartotojų naudai priimti sprendimai sudarė apie 20 proc. nuo visų Tarnyboje išnagrinėtų vartojimo ginčų, dar 20 proc. atvejų vartotojų prašymai buvo atmesti, kaip nepagrįsti.

 

„Nagrinėdami ginčą pirmenybę teikiame vartotojo ir verslininko dialogui bei ginčo šalių sutaikinimui, – teigia Tarnybos direktorė Neringa Ulbaitė. – „Siekdami užtikrinti aukšto lygio vartotojų teisių apsaugą, pirmiausia siekiame visokeriopai šviesti vartotoją, ugdyti jo pasitikėjimą rinka bei skatinti gerąją verslo praktiką. Ir toliau skatiname verslininkus išnaudoti galimybes geranoriškai spręsti kylančius ginčus su vartotojais, kad ginčas neperaugtų į konfliktą“.

 

Dar viena pastebėta tendencija – Lietuvos vartotojų prioritetas žinioms ir savišvietai. Rezultatai parodė, kad 2019 metų pirmąjį pusmetį vartotojų domėjimasis savo teisėmis reikšmingai išaugo – vartotojams suteikta daugiau nei 10 000 konsultacijų telefonu, žodžiu ir el. paštu, kai tuo pačiu laikotarpiu 2018 metais vartotojams buvo suteikta kiek daugiau nei 8 000 konsultacijų. Tai, kad vartotojai prioritetą teikia profesionaliai specialisto konsultacijai, liudija apie augantį vartotojų sąmoningumą, kuris neabejotinai skatina verslo savireguliaciją bei taikų ginčų sprendimą.

 

Vertinant dažniausiai ginčus sukėlusias sritis, analizuojamu laikotarpiu net trečdalis vartotojų ir verslininkų ginčų buvo išnagrinėta drabužių ir avalynės srityje, kiek rečiau ginčų kilo dėl mobiliųjų telefonų, kompiuterių, televizorių, buitinių prietaisų bei baldų. Dažniausiai nesutarimų priežastimi tapo šių prekių kokybė, neatitikusi prekių komplektacija, asortimento neatitikimai, pardavėjų atsisakymas parduoti prekes už skelbiamą kainą arba vartotojams neužtikrinamos sąlygos tinkamai apžiūrėti prekę prieš ją įsigyjant. Apsiperkantiems internetu rūpesčių kėlė vėluojančios pristatyti prekės, pardavėjo atsisakymas priimti grąžinamas prekes, nepagrįstai priskaičiuoti papildomi mokesčiai, užsakymo neatitikusios prekės arba pardavėjo atsisakymas pristatyti prekes nurodant, kad jų neturi arba siūlant jas įsigyti brangiau. 

 

Paslaugų sektoriuje daugiausiai nusiskundimų sulaukta dėl laisvalaikio paslaugų – neįvykę arba nekokybiškai suorganizuoti renginiai bei vartotojams negrąžinami už šiuos renginius sumokėti pinigai. Reaguodama į augantį vartotojų prašymų skaičių, Tarnyba inicijavo susitikimą su vienu iš bilietų platintoju, kurio metu aptarė atšauktų bei perkeltų renginių problemą ir tolimesnius veiksmus vartotojų teisių apsaugos stiprinimui. Taip pat nemažai vartotojų prašymų sulaukta dėl sporto klubų sutarčių nutraukimo, kai vartotojams atidžiai nesusipažinus su sutarties sąlygomis ir nustojus lankyti sporto klubą, mokėjimai buvo skaičiuojami ir toliau, iki kol nebuvo gautas sutarties atsisakymas iš vartotojo. Kitos gana aktualios ginčų sritys buvo kelionių organizavimas, statybos darbai (langų, durų, buto remontas), drabužių, avalynės valymas ir taisymas bei automobilių remontas.

 

Analizės rezultatai taip pat parodė, kad Tarnybos rekomendacijos ir diskusijos su verslininkais davė vaisių nesąžiningos komercinės veiklos srityje – sumažėjo vartotojų pranešimų dėl prekybos vietose nurodomų kainų bei nepritaikomų žadėtų nuolaidų, o verslininkai vis aktyviau imasi priemonių, kad išvengtų tokių vartotojų klaidinimo atvejų.

 

Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius