Pasaulinei vartotojų dienai – 40! Šia proga – 40 faktų ir skaičių apie VVTAT veiklą 2022-aisiais

Kovo 15-oji – Pasaulinė vartotojų diena, pirmą kartą paminėta 1983 metais. Šiemet šiai įsimintinai dienai – jau 40 metų. Šia proga VVTAT dalinasi 40 faktų ir skaičių, iliustruojančių praėjusių metų VVTAT veiklos rezultatus.
Kasmet VVTAT užsakymu atliekami vartotojų ir verslininkų nuomonių tyrimai, kurių rezultatai leidžia palyginti pokyčius tam tikrose srityse, vertinti rizikas, nustatyti veiklos prioritetus.
Apie vartotojų informuotumą
- 44 proc. vartotojų yra patenkinti informuotumu apie savo teises.
- Patogiausia informacijos pateikimo forma yra nacionalinė televizija – 61 proc. Antras pagal populiarumą informacijos kanalas yra socialiniai tinklai – 36 proc.
- Vartotojai labiausiai stokoja informacijos asmens sveikatos priežiūros srityje – 58 proc., apie energiją (elektros, dujų, šilumos tiekimas) – 55 proc.
- 72 proc. vartotojų žino, kur kreiptis, jei verslininkas atsisakytų atlyginti nuostolius.
- 85 proc. vartotojų žino ar yra girdėję apie VVTAT.
- Apie alternatyvų ginčų sprendimą (AGS) žino 40 proc. vartotojų.
Apie verslininkų informuotumą
- 54 proc. apklaustų verslininkų nurodė, kad jų švietimas apie vartotojų teises yra pakankamas.
- Praktiškai visi verslininkai žino ar bent yra girdėję apie VVTAT – 99 proc.
- 64 proc. verslininkų teigia, kad žino apie AGS (dažniau tai didelės įmonės – 79 proc.).
Apie vartotojų patirtį
- 20 proc. vartotojų nurodė, kad vienerių metų laikotarpiu buvo pažeistos jų teisės.
- 27 proc. apklaustųjų teigė, kad jiems ar jų šeimos nariams per metus yra tekę įsigyti nekokybišką prekę.
- 16 proc. vartotojų metų laikotarpiu buvo suteikta nekokybiška paslauga.
- 33 proc. vartotojų buvo pateikta netiksli arba neišsami informacija apie produkto savybes.
- 32 proc. vartotojų susidūrė su atvejais, kai verslininko pateiktas pasiūlymas visiškai neatitiko skleistoje reklamoje buvusio pasiūlymo.
- Per 12 mėn. raštu į verslininką dėl savo teisių kreipėsi 9 proc. vartotojų (44 proc. tų, kurių teisės buvo pažeistos).
- Į vartotojų teises ginančias įstaigas dėl teisių pažeidimo kreipėsi 4 proc. respondentų (21 proc. tų, kurių teisės buvo pažeistos).
- Nesikreipimo priežastys: nenorima gaišti laiko rašant prašymą – 69 proc., nepakankami institucijų įgaliojimai – 31 proc., brangiai kainuoja – 15 proc.
- Dauguma – 76 proc. – pasinaudojusiųjų AGS teigia, kad ši procedūra padėjo spręsti ginčus.
Apie verslininkų veiklą ginant vartotojų teises
- 63 proc. verslininkų mano, kad vartotojų teisių gynimas skatina sąžiningą konkurenciją.
- 45 proc. verslininkų nurodė, kad bendradarbiavimas su valstybės institucijomis yra pakankamas.
- Didžioji dauguma įmonių nori, kad vartotojai žinotų savo teises – 88 proc.
- 24 proc. apklaustųjų nurodė, kad vartotojai į juos kreipiasi tiesiogiai, 16 proc. – kartais, 28 proc. – labai retai, o 31 proc. – kad niekada nesikreipia.
- Dažniausiai įmonės siekia susitarti su vartotoju nesikreipdamos į teismą – 74 proc.
- 45 proc. įmonių teigė, kad turi vidaus ginčų su vartotojais sprendimo taisykles.
- 60 proc. įmonių vadovų nurodė, kad savo veikloje taiko savireguliacijos mechanizmus,
- Verslui svarbu dalyvauti AGS dėl greitesnio ginčo sprendimo – 49 proc., dėl reputacijos išsaugojimo – 49 proc., dėl pigesnės ir paprastesnės ginčo sprendimo galimybės – 43 proc.
- 40 proc. verslininkų naudojosi VVTAT paslaugomis ar VVTAT teikiama informacija
- Teigiančiųjų, kad prisideda prie aplinką tausojančio vartojimo skatinimo, yra 78 proc.
- 11 proc. įmonių nurodo, kad yra gavusios prevencinio pobūdžio rekomendacijų iš VVTAT dėl galimų pažeidimų. Didžioji dauguma – 96 proc. – gavusiųjų VVTAT rekomendacijas į jas atsižvelgė.
Apie VVTAT veiklą
- 2022 m. VVTAT sulaukė 46 575 kreipimųsi dėl vartotojų teisių (10 proc. daugiau nei pernai, 25 proc. daugiau nei 2020 m. ir net 35 proc. daugiau nei 2019 m.).
- 43 proc. atvejų, kai VVTAT nagrinėjo ginčą, vartotojas ir verslininkas susitaikė.
- Vidutinė ginčo VVTAT nagrinėjimo trukmė – 51 d.
- Patikrintos 347 interneto svetainės, kuriose siūlomos vartojimo prekės ir (ar) paslaugos.
- VVTAT pateikė apie 700 rekomendacijų verslininkams.
- Atlikti 7 093 ne maisto produktų ir paslaugų patikrinimai (72 proc. atitiko teisės aktų reikalavimus).
- Atlikta 30 klasifikuojamų apgyvendinimo objektų apžiūrų.
- Nustatyti 137 pavojingi gaminiai (vyrauja žaislai bei Kinijoje pagamintos prekės).
- Europos vartotojų centras Lietuvoje sulaukė vidutiniškai 15 vartotojų iš 29 Europos šalių kreipimųsi per dieną.
- 72 proc. Europos vartotojų centro Lietuvoje gautų prašymų išnagrinėti vartotojo naudai.
- Europos vartotojų centras Lietuvoje padėjo vartotojams susigrąžinti šiek tiek daugiau nei ketvirtį milijono eurų.