en

Skundai dėl avalynės kelia vartotojų teisių gynėjų susirūpinimą

Skundai dėl avalynės kelia vartotojų teisių gynėjų susirūpinimą

Liaudyje sakoma, kad didžiausias dėmesys apsiperkant turi būti skiriamas avalynei ir čiužiniui. Ir jeigu miegodami mes praleidžiame trečdalį savo gyvenimo, avėdami batus – beveik du trečdalius. Tačiau tai ne vienintelė priežastis, dėl kurios skatiname atidžiai rinktis avalynę. Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (toliau – Tarnyba) pastebi, kad jau ne vienerius metus prekių srityje dominuoja vartojimo ginčai dėl galimai netinkamos kokybės avalynės.

 

Avalynės prekybininkai vengia spręsti ginčus su vartotojais

 

Tarnybos duomenys rodo, kad beveik 40 proc. vartojimo prekių srityje išnagrinėjamų ginčų sudaro vartotojų ir verslininkų ginčai dėl avalynės kokybės. Per kelias dienas atplyšęs padas, drėkstančios ar nudažytos pėdos, trūkinėjanti batų oda – tokie ir panašūs vartotojų nusiskundimai Tarnybą pasiekia itin dažnai ir daugelis iš jų yra pagrįsti. Pastaruoju metu aiškiai vyrauja tendencija – avalynės prekybininkų vengimas taikiai spręsti ginčus pardavimo vietoje, dėl ko vartotojai priversti savo interesus ginti pasitelkę vartotojų teisių gynėjus.

 

Avalynės prekybininkų pasyvumas neretai matomas ir ginčo nagrinėjimo Tarnyboje metu. Tarnybos specialistai dažnai pastebi, kad pradėjus ginčo tarp vartotojo ir pardavėjo nagrinėjimo procedūrą, kai kurie avalynės prekybininkai neskuba priimti sprendimo dėl vartotojo reikalavimo ir laukia Tarnybos patikrinimo akto išvados, po kurios dažniausiai sutinka kilusį ginčą spręsti taikiai. Tenka apgailestauti, kad verslininkams trūksta geranoriškumo vartotojų atžvilgiu ir iniciatyvos imtis savireguliacijos. Verslo prioritetu turėtų būti sąmoningas ir pagarbus požiūris tiek į savo klientą, tiek į produktą bei įmonės reputaciją.

 

Kaip išsirinkti tinkamą avalynę?

 

  • Prieš pirkdami naują avalynės porą tikrai galite įvertinti bent vieną galimą defektą – tai bato pado ir bato viršaus sujungimo vieta. Bato viršaus odos kraštai pagal gamybos technologiją turi būti šiek tiek pašiaušti, kad geriau susiklijuotų padas ir bato viršus. Jeigu ši, pašiauštoji dalis, yra ne suklijavimo vietoje, o matoma išorėje, tai yra pagrindinė priežastis, dėl kurios atsiranda įplyšimų ar bato viršus atsiklijuoja nuo pado ir taip į bato vidų patenka drėgmė. Jeigu matuodamiesi avalynę pastebėjote, kad oda nors truputį pažeista, tokios batų poros geriau nepirkti.
  • Ne į visas sintetines medžiagas žmogaus organizmas reaguoja vienodai, todėl geriau rinktis iš natūralių medžiagų pagamintą avalynę. Ženklinant avalynę būtina nurodyti tris gamybai panaudotų medžiagų požymius – oda, kitos medžiagos (ne oda) ir tekstilė. Cheminės medžiagos avalynės gamyboje dažnai naudojamos siekiant atpiginti gaminius, bet pasirinkus pigesnę avalynę, pasirenkamas ir mažiau higieniškas variantas. Taigi, prieš įsigydami patikusius batus, peržiūrėkite avalynės ženklinimo simbolius ir įsitikinkite, kad su kūnu kontaktuojančios avalynės dalys – natūralios.
  • Svarbu nepamiršti, kad masinės gamybos avalynė gali neatitikti individualių kojos matmenų ir formos (pavyzdžiui, pločio, linkio ar kulno dalies formos), todėl kai kuriems žmonėms avėjimo metu avalynė gali būti nepatogi. 

 

Kaip elgtis, jei įsigyta avalynė – nekokybiška?

 

Visais atvejais vartotojas į pardavėją dėl atsiradusių avalynės trūkumų turi teisę kreiptis per dvejų metų laikotarpį (garantija pagal įstatymą). Vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nuostatomis, įsigijęs netinkamos kokybės prekę vartotojas turi teisę savo nuožiūra pareikšti vieną iš šių reikalavimų: 1) nemokamai pašalinti prekės trūkumus; 2) nemokamai pakeisti prekę į tinkamos kokybės prekę; 3) sumažinti kainą; 4) nutraukti sutartį ir grąžinti sumokėtą kainą. Atkreipiame dėmesį, kad jei prekės trūkumas mažareikšmis, vartotojas negali reikalauti pinigų grąžinimo. Nepamirškite, kad avalynė natūraliai dėvisi, todėl prieš kreipiantis į pardavėją dėl galimų trūkumų, vartotojui patariame įvertinti, ar tai nėra natūralios avalynės dėvėjimo pasekmės. Taip pat svarbu nepamiršti saugoti avalynės pirkimo kvitą, kadangi visi teisėti vartotojo reikalavimai vykdomi tik pateikus prekės pirkimo dokumentą.

 

Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyrius